Децата и парите

Децата и парите. Kак да научим децата, да боравят правилно с парите

Ако смятате, че темата “Пари” е нещо, с което трябва да запознаете своите деца прочетете тази статия. Ако пък за Вас това е нещо, което не сте обмисляли, като необходимост или дори смятате за неуместно пак Ви съветваме да продължите надолу.

Едно от уменията, което трябва да получат децата е правилното боравене с парите. Как, обаче да го получат, ако ние не им го предадем.

Разпространено е схващането, че тази тема обременява децата и им създава изкривено възприятие за света. Колко добре би било, обаче, всеки път, когато имат в ръцете си пари, било то джобни, дадени от баба и дядо, събирани или изкарани от коледното сурвакане, те да могат да ги разходват отговорно, да не ги прахосват, а м.б да заделят и определена част.

Децата сами управляват парите си разумно – Как да ги научим?

Изключително важно е като начало ние родителите да осъзнаем, че децата са готови да схванат основните принципи, които движат света на парите от доста ранна възраст. От съвсем малки те наблюдават акта на пазаруване. Превръщат го в любима ролева игра. Стават неизбежно свидетели на разговори, касаещи семейния бюджет, сметки, възможност или невъзможност да се извърши определена покупка и т.н. Възникват въпроси, важно е да им говорим за това, какво наистина стои зад тези неща, особено ако проявяват интерес. При всеки удобен случай отговаряйте ясно, кратко и разбираемо за възрастта им без да придавате прекалена тежест и драматизъм.

Джобните пари са добър начин за първоначално приучаване за боравене с пари. Започваме да го правим във възрастта, в която тръгват на училище и стават по-самостоятелни.

Даваме им веднъж седмично определена сума, а не всеки път, когато ни поискат;

Важно е да не се намесваме всеки път, в това как ще разпределят парите си. Оставяме ги сами да вземат решение и да се радват и наслаждават на онова, за което са решили да изразходват част от парите си. Давайки им възможност да притежават и разпределят сами средствата си, избягваме ситуации, в които искат пари за нещо. Спестяваме си напрежението около това дали, трябва да извършат определена покупка. Те решават, а доверието, което им делегираме ги прави отговорни и ги кара сами да преценят и приоритизират нуждите си. Защото:

“ Мъдростта идва с опит, а опита се трупа с вземането на погрешни решения!”

На по-късен етап можем да започнем да даваме джобни за по- дълъг период, например две седмици или месец. Така им даваме възможност да се научат да боравят с по-голяма сума. Тук е моментът да обсъдим с тях колко важно е да заделим една малка част от парите си под формата на спестявания. Учим ги, че това са средства, които ще могат да изхарчат на по-късен етап. Обясняваме, че идеята е да се изразходват за покупка, която би им донесла радост на по- късен етап и нуждите, която биха се появили в бъдеще. Представяме им с нагледен пример, как вместо няколко по-малки покупки, могат да съберат парите и да купят нещо по-голямо.

Така постепенно те започват да разграничават искам от имам нужда; Да осъзнават стойността на парите и вещите; Да си правят сметка, че например, за да купят любимата си играчка, е нужно да спестяват джобните си в период от 3-4 седмици.

Пари за Благотворителност. Кауза, която би помогнала на някой друг.

В зависимост от темперамента, чувствителността и зрелостта на всяко дете, често от ранна училищна възраст, те са в състояние да разберат ситуацията, в която се намират другите и да изразят спонтанно съпричастност и желание да помогнат. Откриват магията на удовлетворението, от това да правиш добро. Тук е мястото да изтъкнем, че дори малка сума заделена от личните ни средства може означава много и да помогне за разрешаването на даден проблем, когато каузата бива подкрепена от много хора.

Участие в задачите на домакинството

На по-късен етап, можем да им дадем и възможност на децата да изкарат допълнителни джобни пари, вършейки определени домакински задачи. Не правете грешката да плащате за извършване на работа, която така или иначе е част от техните задължения. Всеки в семейството има определени отговорности, които са задължителна част от ежедневието. Направете разграничение между, “вършиш своите собствени задължения и поемаш част от работата на някой друг член от семейството или извършваш някаква допълнителна работа”.

Банкноти и монети- разплащане в брой

Децата са в състояние разберат, че освен разплащане с банкноти и монети, съществува паричен обмен и под други форми. Децата са наясно с това, защото е част от ежедневието ни- осъществяваме разплащане с карта, боравим и разполагаме онлайн с нашите парични средства. Необходимо за вникване в същността на тези процеси е да имат изградено абстрактно мислене. В ранните години на началното училище са напълно готови за да схванат принципите, които движат този тип разплащания. Добра идея, с цел практически допир до тези алтернативни методи за разплащане е да открием заедно разплащателна банкова сметка на негово име. Там ще може да внесе своите спестявания, а защо не и там да получава сумата на джобните.

В амбицията си да образоваме финансово децата можем да стигнем и по-далеч от идеята “не прахосвам”, а именно да им помогнем да изградят предприемаческо мислене. Купувам нещо, което ще ми помогне да умножа парите си или с други думи да инвестирам. Тази и други теми свързани с финансовата грамотност на децата ще разгледаме в други материали.

Разгледайте още: Домашни задължения – как да научим детето да помага вкъщи

Подобни публикации